
SESI PENGAJIAN :
|
SEMESTER 2 (AMBILAN FEBRUARI 2012)
| |||||
PROGRAM :
|
PROGRAM PENSISWAZAHAN GURU
|
KOD :
|
KPD 3026
| |||
KURSUS :
|
BAHASA INGGERIS/ BAHASA MELAYU/PENDIDIKAN SENI VISUAL
| |||||
NAMA PELAJAR :
|
NO KAD PENGENALAN :
|
NO MATRIK :
| ||||
H'NG PENG SIEW (BAHASA INGGERIS)
CHAN HONG YAN (PENDIDIKANSENIVISUAL)
HWANG SOCK TSU (PENDIDIKAN SENI VISUAL)
SUN PING CHEAK (PENDIDIKAN SENI VISUAL)
TAN SEOW LING (BAHASA MELAYU )
|
650929-71-5203
731010-02-5068
720621-07-5132
840430-02-5278
790226-02-5104
|
PPG/21621/12
PPG/21550/12
PPG/21623/12
PPG/23177/12
PPG/21983/12
| ||||
TUGASAN :
|
PROJEK BERKUMPULAN ( 50% MARKAH )
| |||||
NAMA PENSYARAH :
|
Dr. Salmiza bt. Saleh
| |||||
TARIKH HANTAR :
|
1 Disember 2012
|
MARKAH :
|
DEKLARASI PELAJAR :
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN DUNIA SENI VISUAL TAHUN 4
Mata Pelajaran: Dunia Seni Visual
Kelas: 4 Baiduri
Masa: 10:30-11:30 pagi
Bilangan Murid: 32 orang
Bidang Pelajaran: Mengenal Kraf Tradisional
Aktiviti: Mengukur, menggunting,
dan menganyam kertas warna.
Tajuk: Membuat Anyaman
Siku Keluang
Objektif
Pembelajaran: Pada akhir pelajaran,murid dapat :
1.
Mengetahui
dan mengenal motif anyaman siku keluang.
2.
Mempertingkatkan
kemahiran mereka cipta secara kreatif dalam penghasilan anyaman siku keluang.
3.
Membuat
ukuran dengan tepat.
4.
Menggunting
kertas warna dengan cara yang betul.
5.
Menghasilkan
anyaman siku keluang daripada kertas warna dan bingkai anyaman siku keluang
dengan kad tebal.
Hasil
Pembelajaran: Di akhir sesi
pembelajaran ini, murid dapat :
Aras 1 : i. Menggunakan elemen Asas Seni Reka, bahan, dan
proses yang sesuai dalam
penghasilan kraf mudah.
Aras 2 : i. Mengenal pelbagai
bahan gantian serta sifatnya dalam proses membuat
kraf mudah.
Aras 3 : i.
Mengaplikasi Asas Seni Reka dalam penghasilan anyaman siku
Keluang dan bingkai gambar dengan menggunakan
bahan gantian.
Pengetahuan:
Murid telah mempelajari teknik asas menghasilkan anyaman kelarai.
sedia ada
Nilai Murni: Sabar,berhati-hati,berdisplin,daya
usaha,menghargai kraf tradisional,dan
berrkeyakinan.
Penerapan Nilai Kercerdasan Pelbagai: Intrapersonal,Interpersonal,Verbal-linguistik,
kinestetik dan logik matematik
Pengabungajalin Mata Pelajaran : Pendidikan Moral, Matematik
Kemahiran Berfikir: Menyenaraikan bahan, fungsi anyaman, membuat urutan langkah
Kritis dan Kreatif : Anyaman.
Bahan,Peralatan dan Bahan Sumber : Laptop, LCD, kertas warna, kad
tebal, glu, pembaris, pensel, gunting, dan Bahan Sumber pisau grafik, HSP,Buku Sumber Guru
Pendidikan Seni KBSR, dan Maklumat Internet blogger http://www.storyboardhwangst.blogspot.com
Langkah
berjaga-jaga : Mengutamakan keselamatan
diri semasa menggunakan gunting dan pisau grafik.
Teori Kecerdasan Pelbagai : Konstruktivisme,BCB,Masteri,
kontekstual dan Kajian Masa Depan.
Prosedur :
1.Guru menentukan aras pembelajaran dalam P & P.
2.Guru perlu merancang strategi pengajaran dengan menerapka kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif, Teori Kecerdasan Pelbagai,Belajar Cara Belajar dan Kajian Masa Depa
3. Guru memulakan pelajaran dengan menunjukkan contoh-contoh anyaman d an sesi soal jawab.
4. Tunjuk cara membuat anyaman siku keluang dengan melayari blogger http://www.storyboardhwangst.blogspot.com
5. Murid membuat anyaman siku keluang dengan bimbingan guru.
6. Murid membuat bingkai untuk hasilan anyaman siku keluang dan mempamerkannya.
7. Sesi Apresiasi dan Refleksi
FASA
|
ISI KANDUNGAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
|
NOTA
|
Set
Induksi
5 minit
|
Menarik
perhatian murid dengan contoh-contoh anyaman.
|
Guru
menunjukkan contoh-contoh anyaman dalam dimensi baru. Contoh seperti tudung
saji, beg tangan,beg duit, tikar,dan lapik duduk dengan menayang ‘ Power
point Slide’
Guru bersoal
tentang kraf tradisional anyaman seperti fungsi, kegunaan dan bahan.
Aras 1
Murid memahami
fungsi anyaman masa kini dan masa akan datang.
|
Intrapersonal
Verbal Linguistik.
Unsur Patriotisme
Menghargai
Kraf Tradisional.
ABM:
LCD / Laptop |
Menstruktur
semula
5 minit
|
Pengenalan tentang
anyaman.
|
Guru menunjukkan
contoh-contoh gambar anyaman melalui
“Power Point Slide”
Aras 1
Murid mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni
visual yang ada
pada anyaman.
|
Teori Kecerdasan Pelbagai
Interpersonal
Linguistik
KBKK-Kritis
Mengumpul dan
mengelas
ABM/BBM
Laptop dan LCD
|
Aplikasi Idea
45 minit
|
Menyediakan
bahan dan alatan untuk menganyam.
Mengukur dan melukis garisan pada jalur sisip anyaman dan tapak anyaman. menggunting jalur sisip dan tapak anyaman. Menghasilkan anyaman siku keluang dengan kaedah dan teknik yang betul Mengukur dan memotong kad tebal untuk membuat bingkai hasilan anyaman siku keluang yang telah siap. |
Guru menunjukkan
bahan dan alatan yang diperlukan untuk aktiviti menganyam.
Murid menyediakan bahan dan alatan sebelum memulakan aktiviti anyaman.
Guru
menunjukkan cara dan langkah-langkah
mengukur dan menggunting jalur sisip
serta tapak anyaman dengan melayari internet alamat blog http://www.storyboardhwangst.blogspot.com
Aras 2
Murid mengukur
dan melukis garisan pada jalur sisip anyaman dan tapak anyaman dengan betul.
Guru
membimbing murid menggunting garisan tapak anyaman dan jalur sisip anyaman
mengikut urutan
dengan Storyboard anyaman siku keluang http://www.storyboardhwangst.blogspot.com
cara-cara mengukur dan menggunting jalur sisip dan tapak anyaman.
internet alamat blog http://www.storyboardhwangst.blogspot.com
Video 2
Aras 3
Murid
menjalankan proses menyisip jalur
sisip anyaman ke tapak anyaman.
Guru memantau
sambil membimbing murid menyiapkan anyaman siku keluang.
Guru
menunjukkan langkah-langkah
menghasilkan bingkai anyaman siku keluang
dengan melayari internet alamat blog http://www.storyboardhwangst.blogspot.com
Video 2
bingkai hasilan
anyaman siku keluang yang telah siap.
Murid menghiaskan anyaman siku keluang mengikut kreativiti masing-masing. |
Teori Kecerdasan Pelbagai
Logik
Matematik
KBKK-kritis
Membuat urutan
langkah menganyam
Pem.Masteri
Pemulihan
Pengayaan
Konstraktivisme
BCB
Kontekstual
Nilai Murni
Berhati-hati
Berdisplin, Berkeyakinan.
ABM/BBM
Laptop,LCD kertas warna,
Kad tebal, glu, pembaris, pensel, gunting dan pisau
grafik.
|
Refleksi/
Penutup
5 minit
|
Mempamerkan
hasil kerja
|
Kajian Masa
Depan
Teori Kecerdasan
Pelbagai
Intrapersonal
Interpersonal
Verbal linguistik
|

Story Board – Anyaman Siku Keluang
Sediakan bahan- bahan dan alatan sebelum memulakan aktiviti anyaman siku keluang.
Bahan- bahan dan alatan yang diperlukan adalah seperti berikut:
kertas warna, kad tebal, glu, pembaris, pensel, gunting, dan pisau grafik.
|
Gunakan pembaris untuk mengukur jalur sisip anyaman (1cm)dengan membuat garisan dengan pensel. Ulang langkah ini untuk kertas warna hitam sebagai tapak anyaman.
|
![]() | |
Lipatkan tapak anyaman yang telah siap dengan garisan secara simetri supaya senang digunting. Kemudian gunakan gunting untuk menggunting garisan yang telah dilukis.
|
Gunting jalur sisip anyaman menggunakan gunting dengan kemas.
|
![]() | ![]() |
Buka tapak anyaman yang telah siap digunting.Hamparkan dan letakkannya di atas meja dengan rata. Sekarang ia sedia untuk digunakan.
|
Hasilkan anyaman siku keluang dengan menyisip jalur sisip anyaman ke tapak anyaman.
Setiap jalur sisip anyaman mesti dibuat dengan susunan yang kemas dan rapi supaya hasilan anyaman kelihatan cantik, kemas, dan menarik.
|
![]() | ![]() |
Setelah menyisipkan jalur sisip anyaman ke tapak anyaman ,pastikan tiada kesilapan. Langkah seterusnya, lekatkan hujung jalur sisip anyaman pada tapak anyaman supaya ia tidak terlonggar.
|
Anyaman siku keluang telah siap.
|
![]() | ![]() |
Buat ukuran pada kad tebal (saiz sama dengan tapak anyaman)dengan pembaris untuk dijadikan bingkai hasilan anyaman siku keluang.
Ukuran pada kad tebal mestilah tepat dengan hasilan anyaman yang telah siap.
|
Gunakan pisau grafik untuk memotong bahagian dalam kad tebal tersebut dengan teliti. Perhatian keselamatan penggunaan pisau grafik harus diutamakan.
|
![]() | ![]() |
Setelah memotong bentuk empat segi pada bahagian dalam kad tebal tersebut, keluarkan kad di bahagian tengah, bingkai tersebut sudah terhasil.
|
Gunakan pisau grafik dan pembaris untuk memotong garisan di atas permukaan bingkai dijadikan corak supaya bingkai tersebut lebih menarik.
|
![]() | ![]() |
Keluarkan satu lapisan kertas pada kad tebal yang telah dipotong untuk dijadikan corak jalur yang lebih menarik pada permukaan bingkai.
|
Bingkai anyaman telah dihasilkan.
|
![]() | ![]() |
Hiaskan hasil anyaman siku keluang dengan bingkai. Kenalpastikan kedudukan hasilan anyaman itu seimbang sebelum melekatkan bingkai di atas hasilan anyaman siku keluang.
|
Anyaman siku keluang yang telah siap dibingkai sekarang boleh dipamerkan.
|
VIDEO YANG MENUNJUKKAN CARA-CARA
MENGHASILKAN ANYAMAN SIKU KELUANG
VIDEO 1
No comments:
Post a Comment